Administratietips


Een scheiding brengt veel administatieve rompslomp met zich mee. Je wordt er, ook in administratief opzicht, nog jaren mee geconfronteerd. Het kost veel geld als je je administratie niet op orde hebt. Ik adviseer daarom tijdens een echtscheidingsmediation om het volgende te doen:

  1. Maak in je mailbox en in je computer een mapje „echtscheiding”  aan. In de mailboxmap sleep je alle mailtjes die je van de mediator en je advocaat ontvangt. In het computerbestand sla je het (concept)echtscheidingsconvenant, de mediationovereenkomst, de facturen en alle overige relevante documenten op. 
  2. Maak een ringband map aan waarin je alle papieren documenten, met een tabblad ertussen, stopt. B.v. je belastingaangiftes, zorgtoeslagdocumenten, kinderopvang documenten etc.   
  3. Maak scans van alle papieren documenten en sla deze ook weer op op je computer. Het doorzoeken van digitale documenten is eenvoudiger dan het navlooien van papieren documenten en dan heb je een back-up systeem als je iets kwijt raakt. 
  4. Hou goed bij wat je aan de kinderen uitgeeft, bij voorkeur in een aparte ringband. Bonnen van kleding en schoenen, facturen van contributies, uitjes, schoolgeld etc. Een dergelijke map is erg handig als er tussen jou en je ex conflicten ontstaan over de kosten van de uitgaven voor kinderen.   



© Meldpunt mediation 2021